4-latki

To moja ulubiona grupa wiekowa. Na tym etapie dzieci są na tyle małe, że jeszcze łatwo nad nimi zapanować i na tyle duże, że można wprowadzać praktycznie to samo słownictwo, co w grupie pięciolatków i bawić się w bardziej urozmaicone/ciekawsze zabawy niż z maluchami. Oczywiście ich umiejętności manewrowania językiem nie są jeszcze tak zaawansowane, jak u starszych o rok kolegów, ale coraz trwalej i szybciej zapamiętują. Można więc "bezkarnie" zasypywać ich nowymi słowami, piosenkami i książeczkami.


SŁOWNICTWO (ok. 220 słów)

COLOURS: red, pink, yellow, purple, green, blue, orange, black, white, brown

ANIMALS: duck, pig, cow, cat, dog, rabbit, horse, frog, butterfly, spider, ant, owl, bear, fish, parrot, giraffe, lion, tiger, monkey, snake, crocodile, elephant, kangaroo, mouse, turtle, wolf, sheep, fox, snail

BUGS: ladybug, spider, ant, mosquito, bee, grasshopper, dragonfly, butterfly, caterpillar

FAMILY: mummy, daddy, brother, sister, grandma, grandpa

FOOD: cheese, sandwich, chicken, cake, pizza, spaghetti, ice-cream, chocolate, orange, banana, pear, watermelon, grapes, tangerine, lemon, apple, pumpkin, carrot, fish, milk, tea, juice, water, lollipop, potato, tomato, bread, butter, broccoli, donut, soup, pancakes, cucumber, onion, mushrooms, cookie, ham, honey

INSTRUMENTS: piano, trumpet, drum, guitar, violin, flute, tamburine, triangle

BODY PARTS: head, shoulders, knees, toes, eyes, nose, mouth, chin, legs, arms, fingers, foot/feet, hands, neck, body, face

CLOTHES: trousers, T-shirt, shoes, boots, socks, pyjamas, shorts, jacket, dress, scarf, hat, tights, belt, gloves , mittens

SCHOOL OBJECTS: pen, pencil, book, rubber, scissors, sharpener, pencil case, school bag, crayon, glue, school

WEATHER: It's sunny/hot/windy/cold/cloudy/snowy/rainy /stormy

VERBS: sit down, stand up, swim, jump, run, turn around, walk, tiptoe, ride a horse, ride a bike, ski, dance, fly, sleep, climb, close/open your eyes, clap your hands, make a circle, be quiet, stop talking, come to me, give me, stomp, hurry up, wake up, thank you

DAYS OF THE WEEK: Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday

TOYS: ball, car, train, plane, dolly, teddy,

HOUSE: bedroom, living room, kitchen, bathroom, dining room, window

FURNITURE: bed, sofa, armchair, chair, table, carpet, lamp, desk, window, door, mirror,

SHAPES: circle, heart, triangle, square, star, rectangle, oval

FEELINGS: I’m happy/sad/angry/scared/sleepy/hungry/thirsty

SEA ANIMALS : sea horse, octopus, jelly fish, shark, whale, turtle

UMIEJĘTNOŚCI

Dzieci coraz lepiej łączą słowa z ich znaczeniami, częściej i chętniej śpiewają i rzadziej mylą znaczenia słów

Maluchy rozumieją poniższe PYTANIA i potrafią w prosty sposób na nie odpowiedzieć używając poznanego słownictwa. Niektóre pięciolatki umieją też same „operować” tymi pytaniami.

  • What's your name?
  • Where is a chair/a table … etc.?
  • What colour is a banana/ a frog … etc.?
  • What is this?
  • What's your favourite colour/animal/food/instrument/shape/bug?
  • What's the weather like today?
  • Can you swim/ski...etc.?
  • Do you like apples/cheese … etc.?
  • How are you?
  • Are you hungry/thirsty … etc.?
  • What's the matter?