Jak zapamiętują dzieci?


Dzieci przedszkolne są dopiero na początku swej przygody z edukacją i nauka języka obcego będzie im towarzyszyć jeszcze przez długie lata. Poniżej kilka moich spostrzeżeń i obserwacji dotyczących dziecięcych mechanizmów uczenia się języka.

  1. Dzieci nie uczą się po kolei, w jakiś uporządkowany czy usystematyzowany sposób. Przyswajają język całościowo i bezwiednie - w różnych sytuacjach, kontekstach, okolicznościach i miejscach. Język po prostu "wpada" im do głowy. Pokazuje to trochę poniższa animacja. Każda kreseczka to zetknięcie się z danym słowem/wyrażeniem, a stopień wypełnienia linii to stopień zapamiętania. Jak widać, dziecko musi "otrzymać" dużo takich kreseczek, najlepiej z różnych źródeł i w wielu kontekstach, aby można było stwierdzić, że dane słowo rozumie i zapamiętało. Taki schemat dotyczy uczenia się przez dzieci każdego języka, również ojczystego. Ściągaliście może kiedyś jakiś duży plik na komputerze? Na przykład film? Wiecie, że gdy w połowie zatrzymacie pobieranie, to wcale nie będziecie mogli obejrzeć filmu do połowy? W ogóle nie da się go wtedy uruchomić. Trochę podobnie jest z zapamiętywaniem u dzieci. Dopiero, gdy w całości "pobiorą" dane słowo będą potrafiły nim czynnie operować. Jeśli jeszcze tego nie robią, może znaczy to, że są W TRAKCIE "pobierania".

2. Małe dzieci uczą się/zapamiętują mechanicznie, a nie logicznie.

3. Dzieci najchętniej poznają słownictwo ze swojego najbliższego otoczenia lub dotyczące tematów, które je interesują.

4. Dzieci świetnie uczą się przez ruch, obraz, dźwięk, rytm i rym, dlatego nie do przecenienia są tu piosenki, wierszyki, rymowanki, historyjki obrazkowe/animowane i wszelkie zabawy ruchowe.

5. Dzieci uwielbiają być chwalone i doceniane.

6. Dzieci najchętniej uczą się od osób, które lubią.

7. Dzieci szybko zapamiętują, ale też szybko zapominają, dlatego powtarzanie tego samego NIE jest stratą czasu.

Rodzice mogą pomóc:)


Wielu rodziców pyta mnie, jak może pomóc swojemu dziecku w nauce języka angielskiego. Poniżej spróbowałam więc zebrać kilka wskazówek do pracy z maluchami. Proszę jednak pamiętać, że to nie ja, ale właśnie Państwo są prawdziwymi ekspertami w tej kwestii, bo nikt nie zna swoich dzieci lepiej niż rodzice.

Będzie w punktach 😀

1. Ucz tylko PRZY OKAZJI - w czasie zabawy, czytania książeczek, jazdy samochodem czy innych wspólnych zajęć.

2. To TY nazywaj rzeczy po angielsku. Nie wymagaj tego od dziecka. Początkowo możesz mówić polskie i angielskie słowo jedno po drugim, np.: Zobacz, kotek a cat! Później wystarczy Zobacz a cat!, a na końcu Look! A cat.

3. Z czasem do wprowadzania/utrwalania słówek używaj prostych angielskich zwrotów, np.: Look! Where is/are...? What colour is ...? Do you like...? Can you ...?

4. Nie oczekuj, że dziecko będzie mówić/odpowiadać na Twoje pytania po angielsku. To normalne, że używa polskiego! Może tego nie widzisz, ale i tak się uczy.

5. Mów do siebie - Where are my glasses? Ooo, my glasses; It's cold. Muszę założyć szalik; Hmm, it's delicious! Oczywiście mów to w konkretnych sytuacjach i tak, aby dziecko wiedziało/widziało, o co chodzi. Pamiętaj, że kontekst jest bardzo ważny.

6. Dziecko najpierw słucha (dłuuugo), potem zaczyna rozumieć, a na końcu mówi. Daj mu więc czas 😀

7. Nie przepytuj, nie poprawiaj, nie krytykuj! NIGDY! Wierz mi, że prędzej czy później znajdą się tacy, którzy to zrobią.

8. Jeśli nie znasz jakiegoś słowa lub nie wiesz, jak je wymówić, po prostu sprawdź. Ja też tak robię 😀W dobie internetu, smartfonów i aplikacji to żaden problem.

9. Zauważaj angielski dookoła. Naprawdę jest wszędzie - w nazwach sklepów, firm, produktów. Pokazuj to dziecku. Jeśli jesteście w Mcdonaldzie, wyjaśnij, co znaczy milkshake, cheeseburger czy fishmac. Niektóre dzieci uwielbiają takie rozszyfrowywanie słów.

10. Nie obwiniaj się, że robisz coś źle, za rzadko, za mało. Ucz na luzie, jak sobie przypomnisz, jak przyjdzie Ci do głowy coś fajnego, jak zauważysz coś ciekawego. Jeśli dziecko zapamięta czy utrwali dzięki Tobie choć 1 słowo, juz wygraliście. Naprawdę!

11. Pamiętaj, że Twoje dziecko nie musi być mistrzem angielskiego, ale Ty zawsze jesteś jego Mistrzem. Doceniaj to!


Poniżej przykładowa garść zwrotów, które, oprócz różnych słówek i materiału z zakładki Czego uczę, możecie używać/ćwiczyć na codzień.

Here you are; Thank you; Excuse me; I'm sorry; I don't know; Go to bed; Go to sleep; Wake up; Be careful; Brush your teeth; Wash your hands/ face; Put on/take off your shoes/pyjamas etc.; Are you hungry/thirsty/tired? Eat up! Where is ...? Where are you? Hurry up! Let's go; What's the matter? Do you want...? I love you!

GOOG LUCK! 😀