5 - latki to już naprawdę duże i mądre dzieci. Jeśli mają za sobą co najmniej 2 lata nauki angielskiego, ich zasób słownictwa jest całkiem spory. Na tym etapie oprócz wprowadzania nowych słówek i zwrotów, pracuję przede wszystkim nad tym, aby dzieci czynnie nimi operowały, aby samodzielnie potrafiły "skonstruować" przynajmniej niektóre z pytań, na które uczymy się odpowiadać. Zależy mi też na tym, aby pomału zaczynały szukać swoich sposobów na zapamiętywanie (tu się kłania moje zamiłowanie do skutecznych technik uczenia się😀). Bardzo ułatwi im to edukację szkolną. Oczywiście pierwsze próby podejmujemy wspólnie, ale za chwilę dzieci mają swoje pomysły - niektóre naprawdę świetne! Pod koniec roku szkolnego przeprowadzam egzamin w formie zabawy, który polega na poprawnym przywitaniu się, pożegnaniu i odpowiedzeniu na różne pytania. Dzieci to uwielbiają, a ja pękam z dumy, że tyle potrafią. Mam tylko jedno zmartwienie. Co dalej? Dzieci szybko się uczą, ale równie szybko zapominają, a niestety doświadczenie pokazuje mi, że szkoła niekoniecznie rozwija ich " angielskie" umiejętności. I tu prośba do Państwa, aby w miarę możliwości, podtrzymywać/utrwalać ich wiedzę😀
SŁOWNICTWO (ok. 260 słów)
COLOURS: red, pink, yellow, purple, green, blue, orange, black, white, brown
ANIMALS: hen, duck, pig, cow, cat, dog, rabbit, horse, frog, butterfly, spider, stork, ant, owl, bear, fish, parrot, giraffe, lion, tiger, monkey, snake, crocodile, elephant, kangaroo, mouse, turtle, wolf, sheep, fox, hippo, rhino, snail
BUGS: ladybug, spider, ant, mosquito, bee, grasshopper, dragonfly, butterfly, caterpillar
FAMILY: mummy, daddy, brother, sister, grandma, grandpa
FOOD: cheese, sandwich, chicken, cake, pizza, spaghetti, ice-cream, chocolate, orange, banana, pear, watermelon, grapes, tangerine, lemon, apple, peach, pumpkin, carrot, fish, milk, tea, juice, water, lollipop, potato, tomato, bread, butter, broccoli, donut, soup, pancakes, cucumber, lettuce, onion, mushrooms, cookie, ham, honey, cereal, lime
INSTRUMENTS: piano, trumpet, drum, guitar, violin, flute, tamburine, triangle
BODY PARTS: head, shoulders, knees, toes, eyes, nose, mouth, chin, legs, arms, fingers, foot/feet, hands, neck, body, face, back
CLOTHES: trousers, T-shirt, shoes, boots, socks, pyjamas, shorts, jacket, dress, scarf, hat, tights, belt, gloves , mittens
SCHOOL OBJECTS: pen, pencil, book, rubber, ruler, scissors, sharpener, pencil case, school bag, crayon, notebook, glue, globe, tape, school, stapler
WEATHER: It's sunny/hot/windy/cold/cloudy/snowy/rainy/stormy
AT THE DOCTOR'S: I've got a headache/ a sore throat/ a stomachache/ a runny nose/ an earache/a toothache/ a fever
VERBS: sit down, stand up, swim, jump, run, turn around, walk, tiptoe, ride a horse, ride a bike, ski, dance, fly, sleep, climb, close/open your eyes, clap your hands, make a circle, be quiet, stop talking, come to me, give me, stomp, hurry up, wake up, here you are, thank you
DAYS OF THE WEEK: Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday
TOYS: ball, car, train, plane, dolly, teddy
HOUSE: garden, garage, bedroom, living room, kitchen, bathroom, dining room, window
FURNITURE: bed, sofa, armchair, chair, table, carpet, lamp, desk, curtains, window, door, wardrobe, mirror, socket, bookcase
SHAPES: circle, heart, triangle, square, star, rectangle, oval
BATHROOM: sponge, soap, shower, towel, shampoo, toilet paper, washing machine, mirror, tap, bath, toothpaste, toothbrush
FEELINGS: I’m happy/sad/angry/scared/sleepy/hungry/thirsty
SEA ANIMALS : sea horse, octopus, jelly fish, shark, whale, turtle
UMIEJĘTNOŚCI
Wiele poznanych słów dzieci znają już w sposób "czynny", czyli widząc coś potrafią same nazwać to po angielsku. Umieją też samodzielnie tworzyć krótkie połączenia wyrazowe np. a brown horse, apple juice, socks and shoes etc.
Poza tym dzieci rozumieją poniższe PYTANIA i potrafią w prosty sposób na nie odpowiedzieć używając poznanego słownictwa. Niektóre pięciolatki umieją też same „operować” tymi pytaniami.
What's your name?
Where is a chair/a table … etc.?
What colour is a banana/ a frog … etc.?
What is this?
What's your favourite colour/animal/food/instrument/shape/bug?
What's the weather like today?
Can you swim/ski...etc.?
Do you like apples/cheese … etc.?
How are you?
Are you hungry/thirsty … etc.?
What's the matter?